שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו כז), גוגל – מכונת ההסללה הגדולה בעולם?

3 Comments

זהירות! חברת גוגל משתלטת על התלמידים במערכת החינוך.

תארו לכם את המצב הבא: גוגל יודעת את כל מהלך החיים של ילדיכם, את העדפותיהם, את מחשבותיהם, את רצונותיהם ואת דרכי ההתמודדות שלהם גם מחוץ לבית הספר וגם בתוך בתי הספר כולל הישגיהם במשך 12 שנות לימוד.

את כל הדטה העצום (big data) הזה על ילדיכם, גוגל יודעת לנתח. מעבר ליכולת הניתוח, גוגל יודעת גם לחזות (machine learning).

האם גוגל הופכת להיות למכונת ההסללה המסחרית הגדולה בעולם?

האם אנו עדים לתהליך בו חברות מסחריות ינתבו את האפיקים של ילדינו על פי הצרכים שלהן?

האם תרחיש זה אפשרי?

לצערי הרב, לא רק שהוא אפשרי, זה תהליך שקורם עור וגידים ברגעים אלו ממש באין מפריע. המציאות הטכנולוגית מובילה לשם בצעדי ענק.  חובותינו כהורים, כמחנכים, כמורים וכבני אדם לעצור מגמה זו וזה בהחלט אפשרי, זה מאבק שבהחלט ניתן לנצח בו ולהרוויח מכל העולמות.

אז כיצד תרחיש זה אפשרי, אני אסביר כאן בקצרה את התהליכים הטכנולוגיים שמאפשרים זאת ואת הכיוון אליו הולכים בתי ספר רבים בעולם ובארץ.

מספר מושגים שחייבים לדעת על מנת להבין את התרחיש:

  1. ביג דאטה –  big data
  2. למידת מכונה – machine learning

ביג דאטה הנכס היקר ביותר שיש היום לחברות מסחריות הוא ה big data, היום יותר מתמיד יש אפשרויות שימוש מרחיקות לכת עבור הנתונים הנאספים, נתונים אלו נאספים ממקורות רבים בפורמטים שונים ובכמויות עצומות, (מערכת החינוך זו מערכת שמייצרת נתונים ללא הפסקה, זו מערכת שעבור גוף מסחרי זה סוג של גן עדן למידע).

למידת מכונה תהליך הלמידה שבו המחשב משפר את ביצועיו על ידי למידה. כלומר, המחשב לומד מתוך דוגמאות ומלמד את עצמו על מנת שיוכל לבצע את הנדרש ממנו בצורה טובה יותר.

אחת מהמטרות של למידת מכונה היא חיזוי וזיהוי.

השילוב של ביג דאטה ולמידת מכונה הוא שילוב עוצמתי. איסוף מידע קיים שנים רבות, אך למידת מכונה שהשתפרה רבות בשנים האחרונות מאפשרת כיום, לנתח את כל המידע, לאתר דפוסים ועל פיהם להסיק מסקנות.

לתוך השילוב הזה נכנסת במרץ רב גוגל ומכוונת את עצמה כבר מספר שנים לתחום ה education, גוגל מפתחת סט של כלים באופן אקסקלוסיבי לבתי ספר ומערכות חינוך בעולם, המערכת הייעודית שלהם נקראת google for education .

מערכת זו מכילה סל נרחב של כלים איכותיים שהשירות שלהם ניתן ללא תשלום וללא הגבלת זמן לבתי ספר ברחבי העולם וגם כאן בישראל. סל השרותים הללו מכיל אחסון ללא הגבלה בענן של גוגל, גוגל לכיתה, חשבונות אימייל תחת הדומיין של בית הספר ללא הגבלה וללא הגבלת אחסון, אלו הטבות בשווי של בין עשרות למאות דולרים בכל חודש לכל בית ספר.

הורים יקרים, מורים ומחנכים ומשרד החינוך, מתחת לאפינו באין מפריע גוגל נכנסת לתוך מערכת החינוך, בתי ספר רבים מצטרפים ויצטרפו ל G suite.  גוגל מספקת הדרכות רבות חינם למורים וכמובן מעודדת שימוש נרחב בשרותים שהם מספקים, ההדרכות הללו נעשות במשרדים המפוארים של גוגל ובהחלט מושכות מורים רבים.

יכול להיות שאתם שואלים עצמכם היכן הבעיה?

הרי בתי ספר מקבלים ללא תשלום מערכות מתקדמות, מה רע בכך? מדוע להיות שלילי?

אז אני מניח שכבר הבנתם לאור ההקדמה שלי שאין מתנות חינם, או במקרה שלנו "שונא מתנות יחיה".

להשתלטות של גוגל יהיה מחיר כבד וחייבים להתגונן כנגד השתלטות זו באמצעות רגולציה וככל שנקדים לעשות כך, יהיה יותר קל להתמודד עם גופים מסחריים ענקיים כדוגמת גוגל או פייסבוק ואחרים.

השאלה המרכזית שאנו צריכים לשאול את עצמנו, האם אנו מוכנים שהנתונים הללו על ילדינו, ההשגים שלהם בבית הספר, הקשיים שלהם, ההצלחות שלהם, אופן ההתמודדות שלהם, הפעילות הקבוצתית שלהם, יחסי הגומלין שהם מייצרים, מהירות המחשבה שלהם ועוד ועוד נתונים שניתן לשאוב ממקלדת ומחשב יהיו בידי חברות מסחריות כדוגמת גוגל או פייסבוק?.

מעבר לכך, האם אנו בתור הורים, מוכנים שהנתונים על הילדים שלנו, על פעילותם היום יומית תועבר לחברה מסחרית בלי שנועצו עם הילדים והורים קודם לכן? היכן פרטיות ילדינו, האם היא אינה חשובה?

ישנן בעיות רבות נוספות שעשויות לצוץ, תחשבו לרגע שהילד שלנו מסיים את לימודיו, גוגל כבר יצרו פרופיל לגביו, פרופיל שנבנה במשך 12 שנים, פרופיל שעשוי לקבע אותו ברגע שהוא ירצה לבחור את הנתיב שלו.

היכולת שלו לנתב לדרך אחרת ממה שנקבע בפרופיל שנוצר במשך 12 שנים על ידי חברת תוכנה כמו גוגל תהיה קשה ביותר.

אנחנו נאבקים בהסללה חברתית עשרות שנים והנה אנו מקבלים הסללה חישובית. טכנולוגיית עילית יוצרת הסללה ברמה הכי גבוהה שיכולה להיות ואנו הציבור בישראל מאפשרים זאת ולא עושים דבר כנגד העניין.

אני אחדד זאת באמצעות דוגמא שאולי היא קיצונית, אך אנחנו חייבים להישמר מפני היתכנות שכזו – בחור/ה סיימו את שנות לימודיהם, מבקשים להתקבל לחברה מסוימת, גוגל מחזיקים בידיהם מידע שמצביע על כך, שהאדם המסוים הנ"ל מתאים לתפקיד אחר או מקצוע אחר. הדרך עשויה להיות חסומה עבור אותו בחור/ה.

אסור לשכוח שהנתונים הללו הם המהות שלנו, אנחנו מוכרים את המהות שלנו לחברה עסקית? האם ניתן לעבור על דבר כזה לסדר היום?

מעבר לכך יש מאות תרחישים אחרים שעשויים להוות פגיעה בפרטיות של ילדינו, מאחר שברוב המקרים, התלמיד נכנס עם החשבון משתמש שלו לגוגל או פייסבוק, הזיהוי והמעקב יעשה אחריו בכל מקום, במחשב בבית או בנייד הוא כבר יקבל את הפרסומות ה"מתאימות" לו, ויצפה בתכנים ה"מתאימים" לו, יכול מאוד להיות גם שחברות ירכשו את הדטה הזה ויתאימו לו את הפרסומות שהם רוצים וזה אפילו עוד יותר חמור.

בבית הספר לתלמיד אין כל יכולת לשלוט למה הוא ייחשף, הכניסה של גוגל למערכות החינוך היא השתלטות על פרטיותם של התלמידים שלא יכולים למנוע זאת מכיוון שבבית הספר החליטו כך או במערכת החינוך החליטו לעבוד עם הכלים של גוגל. הרי התלמיד נמצא בסיטואציה זו ללא כל יכולת החלטה, מערכת החינוך מחליטה עבורו  ואין לו כל יכולת להתנגד.

גוגל מרוויחה במחיר של נזיד עדשים את כל הנתונים על ילדי ישראל במערכת החינוך, גוגל יכולה במידה רבה לחזות את צורכיהם של הילדים ולהציע להם פתרונות ולנתבם לכיוונים רצויים על פי רצונות החברה המסחרית, התלמידים מאבדים את כל פרטיותם באופן מוחלט, הפרטיות שלהם חשופה במרתפי גוגל.

צריך להבין שגוגל עושה זאת ומשתמשת בדאטה על התלמידים, אנחנו רואים שגם אם גוגל חותמים על הסכמי הפרטיות שכביכול הם מחויבים אליהם כפי שעשו מול איגוד הסטודנטים בקליפורניה, הם מוכנים להסתכן בקנס, המידע וניתובו שווה מילארדים. (לחצו כאן למאמר טל"ח).

אנחנו לעולם לא נדע מה השימוש שחברה מסחרית כזאת או אחרת מבצעת במידע הזה, למי היא מוכרת אותו? אולי רק לשימוש עצמי? אולי לחברות מסחריות? אולי לצבא? אולי לצבאות אחרים? אולי למדינות עוינות? התלמידים שלנו הם הנכס היקר ביותר עבור העתיד שלנו.

אסור לשכוח מדובר על חברה גלובלית, אין לה עניין לאומי או מצפון לאומי אלא רק רווח כספי וזה בסדר גמור, אבל לא על הגב של התלמידים שלנו.

חייבים להסדיר זאת באמצעות הרגולטור באופן דחוף.

ניתן לראות שבמדינות שונות כבר החלו בפעילות של שמירה על פרטיות התלמיד, מצ"ב נקודות חשובות מאוד בנוגע לאיסוף מידע על תלמידים ובעיקר איסור על איסוף מידע של גופים מסחריים. (לחצו כאן)

הדרך לפתרון פשוטה מאוד, איסור מוחלט על איסוף נתונים על ידי חברות מסחריות כגון  גוגל / פייסבוק בתוך בתי הספר על התלמידים, כולל אפשרות בדיקה וניטור של הרגולטור כלפי החברה המסחרית עם יכולת הטלת קנסות כבדים ברמה של אחוזים מהותיים ממחזור הכספים של חברות אלו במדינה שלנו (זה קורה במדינות אחרות וגם באיחוד האירופאי, הפרת הסכמים מובילה לקנסות עצומים של מאות מיליוני דולרים על חברות אלו).

משרד החינוך חייב להתעורר ולהבין שאין מתנות חינם, גוף מסחרי מקבל לידם תזרים עצום של כל המידע על ילדינו מפקיחת עיניהם בבוקר בביתם, דרך בית הספר ועד לשעות הלילה הקטנות בחדרם.

חייבים להתעורר.

מקרי תביעה נוספים לחצו כאן טל"ח

 

3 Responses to “שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו כז), גוגל – מכונת ההסללה הגדולה בעולם?”

  1. אור

    אכן יש בזה משהו. גם מיקרוסקופ באותו מהלך
    מעניין יהיה לדעת מה כוללים ההסכמים עם החברות הללו שמנהלות לנו את החיים ובעיקר לגבי השימוש במידע של התלמידים.
    תודה על כתבה מעוררת מחשבה ועניין!

  2. יאיר פרבי

    עמית, אתה טוען שאתה כותב על כל הפלטפורמות שאוגרות מידע מתלמידי בית הספר ללא רגולציה של משרד החינוך.
    אבל, במאמר אתה לא מזכיר אלא שתי פלטפורמות/חברות – גוגל ופייסבוק – מספר הפעמים שאתה מזכיר את גוגל יוצר מצב בו המאמר מכוון כולו כלפי חברה זו.
    יתרה מכך, הטענה שלך לגבי איסוף מידע – data maining – בפלטפורמה של גוגל לחינוך אינה נכונה. יתכן שהוזכרו בתקשורת תביעות כנגד גוגל. אבל, במדיניות הפרטיות שלה גוגל מתחייבת לא לעשות זאת.
    המחוקק האנריקאי אף אפשר לגוגל להיכנס לתחום החינוך בתנאי זה ובתנאי שהרשת החברתית של גוגל האוספת מידע פרטי, לט תכלל בחבילה.
    מעבר לזאת, שכחת להזכיר את החברה המתחרה – מיקרוסופט – שלה יש נתח אדיר ואפילו גדול יותר וממוסד בתחום החינוך בארץ. וכמובן כל הגופים הישראליים הפרטיים שמספקים תוכן דיגיטלי שדווקא מהם היתה זליגת מידע.
    לפני שאתה כותב מאמר שאמור להיות הוגן, מתריע והגון כדאי לקרוא את כל העובדות.

    בידידות, יאיר

  3. מאיר

    מאמר חשוב :
    הגיע הזמן להתעורר.
    בעידן המידע והידע שום דבר אינו נעלם מעינם הפקוחה של התאגידים הגדולים והחברות הבינלאומיות.
    עידן הפרטיות נעלם מזמן.
    האנושות הפכה למשאב נוסף אותו יש לנצל ולכלות עבור בצע כסף.

Leave a Reply