לשלב משחקים בהוראה או לא לשלב – וזו השאלה:

Leave a comment

האם שמרנות בהוראה היא חיובית? או שחדשנות יכולה לבשר על שינוי מרענן?

בפוסט הקודם כתבתי על השילוב של החידון / בוחן קהוט בהוראה, בפוסט זה אני רוצה לענות על השאלה מדוע  כן חשוב ואף הכרחי לשלב משחקים בהוראה. שילוב משחקים בהוראה הוא לא דבר חדש, אך הטכנולוגיה כיום וזמינות התשתית מאפשרת לנו לחשוף את התלמידים למגוון רחב של משחקים לימודיים.

חשוב לי להבהיר בכמה מילים על המושג המרכזי שמאפיין את שילוב משחקים לימודיים בהוראה, המושג נקרא Gamification – פירושו שילוב בין המכניקה או האלמנטים של משחק לבין מה שאינו משחק, כלומר, מבחינתנו – הוראה.

נחזור לרגע לחידון / בוחן קהוט (בהמשך אציג לכם מערכות נוספות שמשלבות גיימיפיקציה), לאחר שבבית ספרי מורים רבים השתמשו בקהוט וגם אני עשיתי זאת מספר רב של פעמים לתלמידי, אני יכול לומר שהבחנתי במספר דברים:

  1. המשחק עורר התלהבות עצומה בקרב התלמידים.
  2. ההתלהבות היתה בכיתות חינוך מיוחד, מב"ר, עיונית ומופת.
  3. המשחק עורר התלהבות גם בקרב המורים ומהפוטנציאל של המשחק.
  4. כל התלמידים ללא יוצא מן הכלל היום פעילים ולקחו חלק. (נקודה חשובה ביותר)

בקהוט השכילו המפתחים לשלב את המכניקה של המשחקים בתוך מערכת לימודית, כלומר, הם יצרו מערכת שמאפשרת לתלמידים גם להתכונן לבחינות, גם לחזור על החומר, גם להתחרות וגם לההיפך למנהיגים בכיתה, כל זה תוך כדי ניצול האלמנטים שקיימים בכל משחק. הם השתמשו בניקוד, בתחרותיות, בשלבי התקדמות ובהפעלה של המשתמש. הם יצרו בעזרת הטכנולוגיה כלי שעוזר לתלמיד לבחון את ידיעותיו ושילבו אלמנטים של משחק על מנת ליצור התלהבות אמיתית.

לימוד מבוסס משחק יכול לאפשר למורה בכיתה לחזק את נקודות החולשה של התלמדים ולקדם את הלמידה בצורה מאתגרת. לדוגמא: ידוע כי לחלק מהתלמידים יש קשי עם הכנת שעורי בית,  קריאת מקורות/ טקסטים, צפייה בסרטים לימודיים וכד'. עצם המשחק, האתגר והתחרותיות שהמשחק מייצר, ידרבן את התלמיד ללמידה ואף יקל עליו בביצוע המשימות.

בסוף השנה שעברה ביצעתי חידון בעזרת קהוט, חידון שכבתי לקראת הבגרות בהיסטוריה, הכיתות התכוננו למשחק, אחד התלמידים שכיכב במשחק היה תלמיד מכיתת החינוך המיוחד, עצם היותו בחמישיה הראשונה גרם לו להסתובב כטווס מספר ימים והוא אף זכה להכרה כתוצאה מהחשיפה שלה זכה כתוצאה מהמשחק. כלומר, אני רואה בשילוב משחקים לימודיים בהוראה לא רק כלי מדרבן אלא גם את האפשרות לתלמידים חלשים להיכנס למרכז העניינים ובכך ליצור משוואה חדשה שלכל אחד יש את החוזקות שלו והדרך לביטוי היכולת יכולה להגיע מכיוונים שונים.

שוב, אני חוזר ואומר ומבחינתי זו המנטרה שלי – מגוון דרכי הוראה זו המתנה הגדולה ביותר שתלמיד יכול לקבל, תחשבו לרגע שכל מספר שיעורים אנחנו מגוונים את הדרך בה אנו מלמדים, שילובים אלו  מחייבים את התלמיד לחשוב כל פעם מחדש באופן קצת שונה, קריאייטיבי יותר, מעורר יותר ולכן גם להערכתי משמעותי יותר.

גיימיפיקציה זה ערוץ פדגוגי נוסף שיכול לנסות לתת מענה על כיוונים שונים שנוסו ולא צלחו.

בהצלחה,

עמית

Leave a Reply