המדריך השלם לעבודה קבוצתית עם מצגת שיתופית

6 Comments

שלום לכולם 🙂

עבודה בקבוצות זו דרך מאוד אהובה עלי בהוראה,  במיוחד החלק בו אני מתפלל שהשקט יישמר :).

כמובן שאין כמעט מה לחדש בנושא זה ואני משוכנע שכל מורה התנסה בלימוד בקבוצות. אבל, מטרת פוסט זה להראות כיצד ניתן לשלב מצגת שיתופית בעבודה בקבוצות בכיתה מה שהופך את הלימוד לחגיגה שיתופית אמיתית.

לשמחתי, גוגל  לקחו על עצמם לספק כלים טכנולוגים נוחים וזמינים להוראה. הכלים של גוגל מאפשרים כיום  מסמכים שיתופיים, שמאפשרים עריכה שיתופית ויצירת תכנים שיתופית.

אני מאמין גדול שהוראה איכותית היא הוראה שיתופית, כלומר, שהתלמידים עובדים בשיתוף פעולה על מנת להגיע לתוצר והמורה הוא הנווט / המתווך / המנטור. היכולות קיימות אצל התלמידים, התפקיד שלנו דרך הלמידה השיתופית היא לעזור לתלמידים לגלות לבד את

היכולות שלהם.

השאלה המיידית שאני שואל עצמי לפני כל משימה שאני מעוניין לבצע – מהו הערך הפדגוגי של המשימה שאני נותן לתלמידים? בנוסף אני גם שואל את עצמי במה זה שונה ממתן משימה דומה ללא הטכנולוגיה?

הרי ניתן לעשות משימה כזו בדיוק באותו אופן גם ללא הטכנולוגיה, ניתן לחלק לקבוצות, לתת משימה לכל קבוצה ושכל קבוצה תכתוב את הגיגיה על דף ולאחר מכן, התלמידים יציגו את מה שהכינו,  נחבר הכול ביחד, נצלם ונחלק לתלמידים.

אז זהו, הנחה זו נשמעת נכונה, נשמעת משכנעת, אבל, יש הבדל מהותי, ההבדל הוא הרלוונטיות, בעזרת שימוש בכלים טכנולוגיים אנחנו מדברים בשפה שהתלמידים רוצים שנדבר איתם. התלמידים רוצים להרגיש את הקידמה מאחר והם חיים בסביבה מתקדמת. כאשר אנו רותמים את הטכנולוגיה לעשייה לימודית,  אנחנו מדלגים על פער הדורות שקיים ביננו לבין התלמידים ומאפשרים להם ליצור בסביבה שהיא יותר רצויה וטבעית עבורם.

חומרים לביצוע השיעור

על מנת לבצע שיעור שכזה בהצלחה, בחרתי בנושא – התפתחותה של פראג במאות ה  9-16.

ביקשתי מכל התלמידים להגיע לשיעור הקרוב עם סמארטפונים שכבר הורידו לתוכם את האפליקציה שנקראת Google Slides – פרט זה חשוב ביותר, מכיוון שאפליקציה זו (קיימת גם באנדרואיד וגם ב appstore) מאפשרת לערוך קבצי פאואר פויינט באמצעות

הסמארטפון.

גוגל סליידס באנדרואיד – לחץ כאן

גוגל סליידס באפסטור – לחץ כאן

 

הכנת מצגת שיתופית עם שם הנושא בשקף הראשון והקצאת 2 שקפים לכל קבוצה.

בכותרת של כל שקף, יש לכתוב את שם הקבוצה (קבוצה א, קבוצה ב…..). את המצגת השיתופית אנחנו מכינים בעזרת גוגל דרייב.

הוראות הכנת מצגת שיתופית – כעיקרון, ההכנה מאוד פשוטה,  14 השלבים שמצורפים בהמשך לא אמורים לגרום לחשש כל שהוא מכיוון שהכול מאוד אינטואיטיבי. אני ירדתי לפרטים על מנת לעשות זאת ברור ככל האפשר.

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפתוח את דפדפן הכרום שלכם וכמובן להיות מחוברים אל גוגל עם שם המשתמש שלכם, לאחר מכן בצעו את הצעדים הבאים:

 

שלב 1  1
שלב 2  2
שלב 3  3
שלב 4  4
שלב 5  5
שלב 6  6
שלב 7  7
שלב 8  8
שלב 9  9
שלב 10  10
שלב 11  11
שלב 12  12
שלב 13  13
שלב 14  14

 

לאחר שהכנו את המצגת השיתופית, והנחנו את התלמידים להגיע לשיעור עם סמארטפונים שהם כבר מצויידים באפליקצית גוגל סליידס, כל שנותר לעשות הוא לקחת את הטקסט הלימודי שאותו אנו רוצים ללמד, זה יכול להיות קטעי מקורות, טקסטים, קטעים מספר הלימוד, תמונות, סרטונים וכל דבר אפשרי.

את החומר הלימודי הזה לחלק למספר הקבוצות הרצוי.

מהלך השיעור השיתופי (כדאי לעשות זאת על פני 2-3 שיעורים, לא מתאים לשיעור אחד)

  1. לבצע חלוקה לקבוצות בכיתה, לכל קבוצה לתת שם החופף לשם שנתתם בכותרות של השקפים. חשוב לעשות זאת על מנת שיהיה סדר ושכל קבוצה תדע אילו שקופיות שייכות לה.
  2. לחלק לכל קבוצה את החומרים שיהיה עליהם לעבוד.
  3. לספק את הקישור למצגת השיתופית לתלמידי הכיתה (הטוב ביותר דרך קבוצת הוואטסאפ הכיתתית, אבל אפשרי במייל, או במשוב)
  4. כדאי  להשתמש במקרן (במידה ויש – לא חובה) ולהקרין את המצגת על הלוח.
  5. ברגע שהתלמידים מצטרפים למצגת בעזרת גוגל סליידס, רואים את הפעילות על גבי המצגת, כמו כן, כל דבר שנכתב על ידי כל אחד מהתלמידים מופיע על המצגת וכולם רואים, זה כיף, זה יפה וזה מדרבן את התלמידים באופן מדהים. עצם זה שהם רואים את השם שלהם מוקרן וכל הכיתה רואה שהם מקלידים זה יוצר התרגשות.
  6. המורה יכול להעיר הערות בונות על גבי המצגת, כולם רואים את הערותיו און ליין, כלומר המורה יכול לשלוט מרחוק על כל מה שנעשה במצגת.
  7. היופי הוא שהמצגת קורמת עור וגידים, תלמידים מוסיפים תמונות ונוצר תוכן חדש שנעשה על ידי התלמידים והם רואים את ההתפתחות השיתופית שלו און ליין – יש לזה עוצמה.

לאחר שהכיתה סיימה עם המצגת, אני ממליץ לבצע שמירה של המצגת ובשמירה עצמה לקבוע שהמצגת כבר לא שיתופית.

הרצאות

כל קבוצה נדרשת ללמד את הכיתה את השקפים שהם היו אחראים על הכנתם, לכל קבוצה יש 5 דקות לבצע זאת.

סיכום

חידון כיתתי על החומר שהתלמידים לימדו, על מנת לבצע בדיקה עד כמה המשימות שלהם היו מוצלחות, אני אוהב להשתמש ב Kahoot עבור עניין זה, מאחר ואני יכול לקבל אינדיקציה טובה לגבי הבנת החומר הנלמד ועדיין זה בגדר משימה לימודית חוויתית.

ת ע נ ו ג!

בברכה,
עמית מירז

אהבתם!, אשמח שתפיצו זאת בעזרת כפתור ה SHARE שנמצא ממש מתחת לשורה זו .

 

 

6 Responses to “המדריך השלם לעבודה קבוצתית עם מצגת שיתופית”

  1. גלית

    שלום
    שמחתי לקרוא על הפעילות היפה. אני חושבת שהכלים השיתופיים מזמנים לנו פיתוח כישורים רבים אצל הלומדים שלנו.
    בנוסף שימוש בקהוט יכול להיות גם ככלי הערכה חלופית מעבר למשחק שהוא מקסים בפני עצמו.
    רציתי לשאול, לא הצלחנו בשום צורה לעבוד עם מצגת שיתופית בטאבלט של לנובו. גם כשהורדנו את הפליקציה של גוגל סלייד ניתן רק לצפות במצגת ולא לערוך אותה.
    אשמח לשמוע אם יש למישהו פתרון לענין.
    תודה
    גלית

  2. עמית מירז

    לא נתקלתי בבעיה כזו.

  3. טלי קפלן

    אני לא מוצאת כפתור טקסט מימין לשמאל – הוא שם לי את הפסיקים והנקודות מימין לטקסט

  4. עמית מירז

    היכן? במצגת השיתופית?

  5. גלית

    האם יצא לך לעבוד במצגת שיתופית גם בטאבלטים? ולא רק בסמרטפון?

  6. פנינה

    תודה

Leave a Reply