מערכי שיעור בענן – או מדוע אפשר לזרוק את ה moodle לפח האשפה של ההיסטוריה הטכנולוגית.

4 Comments

כפי שכבר כתבתי בעבר, המערכות הופכות לקלות יותר ויותר לתפעול, אין ספור פעמים נתקלתי במורים ובתלמידים שחוששים לחבור לטכנולוגיה מפאת חשש לקשיים התפעוליים.  החסם הזה עומד לעבור מהעולם, מערכות כמו מודל ודומיהן יעלמו מהעולם, אין בהם צורך, אלו מערכות מסורבלות, גמלוניות, חסרות מעוף ובעיקר נועדו לשליטה על התלמידים. העולם הזה כבר איננו, הוא קיים רק בגלל האנרציה וייעלם בקרוב מאוד.

הכיוון העכשווי הוא למערכות אינטואיטיביות שאינן מצריכות חשיבה תפעולית וכל ילד מגיל שנתיים יכול לתפעל אותן ולהגיע לתוצאות של אומן מדופלם.

בזבוז הזמן שקיים על התפעול יוחלף בהשקעת זמן על פעילות שיתופית, חשיבה מדרג גבוה ויצירת מערכי שיעור טובים יותר בקלות וביעילות.

אם אנחנו מסתכלים על האבולוציה של פתרונות טכנולוגיים למערכת החינוך, אנחנו יכולים לראות תהליך בשנים האחרונות של פתרונות נישה, שנותנים מענה ספציפי למורים ולתלמידים, אנחנו מוצפים במאות כלים שונים שהולכים ומשתכללים ומצריכים פחות ופחות ידע טכנולוגי ובעיקר דורשים מהמורה הבנה פדגוגית על מנת לשלב את הטכנולוגיה עם השיעור.

בתחום מערכות ה LMS היתה הזנחה משמעותית, המערכות עמדו במקום בשנים האחרונות ועברו שינויים קוסמטיים בלבד,  מערכות אלו לא הצליחו להתרומם, ההשקעה במערכות אלו אדירה ומצריכה שעות רבות של עבודה ועקומת הלמידה שלהם נעה בין ימים לשעות עבור המורה על מנת להגיע לשליטה בתפעול.

אבל, האבולוציה לא פוסחת גם על מערכות כבדות אלו, באופן טבעי המערכות הללו יוחלפו במערכות רזות, זריזות, קלות לתפעול ובעיקר מודרניות שמתאימות לרוח התקופה.

מודל זו תוכנה שפותחה על ידי Martin Dougiamas בראשית שנות ה 2000. אין ספק שזהו הישג מרשים ואף מדהים ואותו מרטין נרשם כבר בדפי ההיסטוריה, אבל גם מרטין בעצמו אומר שהתוכנה כבר לא מותאמת לתקופה. נכון, יש למעלה מ 60000 אתרי מודל בעולם. ה MOODLE למשל שולטת כמעט בכל אוניברסיטה, מכללה וכדומה. אבל, אנחנו כבר מתקרבים לשנת 2017 ומערכות שמבוססות על תפיסות של שנות ה 2000 אינן יכולות להמשיך לשרוד. הסיבה שהן שורדות מאחר והם מוטמעות במערכות כבדות ושמרניות שמעכבות את הקידמה.

קחו למשל את המערכת החדשה cloud school מערכת זו מציעה למורה את האפשרות להקים מערך שיעור שמשלב את כל המולטימדיה האפשרית בקלות אדירה, עקומת הלמידה של מערכת שכזאת בערך 4 דקות!!! לעומת עקומת הלמידה של מודל למשל שעומדת על 10 שעות לפחות למורה שיש לו הבנה טכנית.

יש סרטון שמסביר ב 2 דקות מה נדרש מהמורה על מנת להכין מערך שיעור ולהפיצו לתלמידיו וזה כל מה שנדרש, המערכת מאפשרת לשלב טקסט, וידאו, דיונים, בחנים, מסמכים וכמובן את כל פתרונות הגוגלדרייב כגון מצגות, מסמכים, דיאגרמות והכול גם באופן שיתופי. וזו רק ההתחלה.

 

להערכתי, אנחנו נוצף במערכות מסוג זה, התחרות תהיה על האיכות, על הפשטות ועל האינטואיטיביות, גם המורים וגם התלמידים ייצאו נשכרים מכך.

אגב, פניתי אל החברה cloud school על מנת שתוסיף תמיכה לכיוון השפה העברית והערבית (יש תמיכה בשפה, רק לא בכיוון מימין לשמאל). אני מקווה שיוסיפו את התמיכה בקרוב.

אם אהבתם את המערכת, אנא, הפיצו פוסט זה על מנת לעזור לקדם זאת בישראל.

בברכה,
עמית מירז

 

4 Responses to “מערכי שיעור בענן – או מדוע אפשר לזרוק את ה moodle לפח האשפה של ההיסטוריה הטכנולוגית.”

  1. Yossi Barak

    האם סודרה הבעיה של כתיבה בעברית מימין לשמאל ?

  2. עמית מירז

    לצערי לא.

  3. יוחאי

    צריך להבחין בין שימוש במוודל במערכת החינוך (K-12) ולבין המוסדות להשכלה גבוהה-
    באחרונים הוא אכן הכלי הדומיננטי (ובצדק) אבל בבתי הספר בישראל יש הרבה כלים ומערכות LMS פופלאריים ממנו (לגמרי בצדק).
    חוצמזה, נדמה לי שקצת נסחפת עם המסקנות.
    אמנם יש צדק בחלק מן הטענות וההנחות שהצגת, כגון העובדה שהמוודל הוא כלי קצת מסורבל מדי לתפעול עבור חלק מן המורים, ובכך שמן הסתם בעתיד יפותח כלי נוח יותר לתפעול (בעיקר מבחינה ויזואלית), אבל הסיבה שהוא לא צפוי להיות מוחלף כ"כ מהר לא נובעת מכך ש"המערכות הללו מוטמעות במערכות כבדות ושמרניות שמעכבות את הקידמה" אלא משום שכדי שתקום למוודל חלופה ראויה במוסדות הגדולים צריכים להתקיים כמה תנאים ותהליכים שאורכים זמן רב, כגון:
    1. כלי שמאפשר לפחות 90% ממה שמציע המוודל.
    2. כלי שבבסיסו הוא חינמי ולא כובל את המוסד בהתקשרות לחברה מסחרית מסויימת.
    3. בהמשך ל-2: כלי שהינו open source ומאפשר לכל מוסד לסנכרן את ה-database שלו (מערכות רישום, מערכות ציונים וכד') וכן מאפשר למוסד גמישות לפיתוח והוספת הכלי והצרכים הדרושים לו.
    4. כלי שמאפשר את שמירת המידע על שרתי המוסד ולא אצל צד שלישי.
    5. כלי שהוכיח את עצמו לאורך זמן במוסדות קטנים (צריך לזכור שאי אפשר להחליף מערכת LMS כל שנתיים, זה מטרד עבור המשתמשים).

    צריך לזכור שאמנם עבור הרבה ממשתמשי קצה (מורים/מרצים) המוודל הוא בסה"כ מחסן לקבצים של הקורס אבל עבור המוסדות עצמם הוא הרבה יותר מזה.

    יוחאי

  4. עמית מירז

    מסכים עם הערותיך, למעט סעיף מספר 1 שכובל אותנו ל moodle a like.

Leave a Reply